5 tips for å skape den perfekte salgs-dugnaden

Salg av lodd, sokker og doruller ender ofte til slutt opp som foreldrenes dugnadsprosjekter. Det er flere grunner til at dette ikke er ønskelig. For det første kan det føre til at foreldre til slutt foretrekker økt medlemskontingent i stedet for dugnad. For det andre risikerer barn å gå glipp av både viktig læring og verdifullt samhold. Men viktigst av alt: Man går glipp av store inntekter: Når barn virkelig engasjeres i salgs-dugnad blir alltid resultatet godt.

En god dugnad gir ikke bare klingende mynt i kassen. Den skaper også trivsel og samhold i laget. Her får du fem tips for å lykkes med dugnaden i laget ditt.

1. Involvere spillerne tidlig

Du har sikkert hørt at eierskap er avgjørende for å få bedrifter til å lykkes. Slik er det i et lag også. La spillerne være med på å bestemme om de skal delta på f. eks. en sommer-cup, og informere dem om kostnader og andre utfordringer. Fortell spillerne hva fortjenesten er, la dem gjøre noen utregninger, og vis dem hvilke muligheter dugnaden har dersom alle bidrar og gjør så godt de kan. Fortell dem også at det er SPILLERNES sommertur og SPILLERNES dugnad, men at de foresatte skal hjelpe til med å organisere det hele. 

Det er også viktig at det er SPILLERNE som gjør hoveddelen av salgsjobben. 

2. Husk at dørsalg er effektivt 

Hva er vanskeligst? Å scrolle forbi et skriftlig tilbud på Facebook? Takke nei til en telefon-selger? Eller fortelle nabojenten at du ikke ønsker å hjelpe henne med å komme seg til Norway cup? Sjansene for salg øker ved å stå ansikt til ansikt med kjøperen. I tillegg får man muligheten for å se og ta på produktet. 

Selv om dørsalg er effektivt,  må man ikke glemme andre situasjoner der man får stå ansikt til ansikt med folk: Utenfor den lokale butikken, på det lokale kjøpesenteret, på fotballkamp med storebror, i familiebesøk, osv.

3. Lag konkurranser med gode premier

Idrettsungdom elsker konkurranser. Så hvorfor ikke gjøre dugnaden til en lek ved å lage ulike salgskonkurranser, både individuelle og i inndelte grupper. 

Mange klubber har i dag en kleskolleksjon i en sportsforretning. Idrettslaget har vanligvis større rabatt på kjøp av klær og utstyr enn det medlemmene har. Ved å bruke klubbens egen rabatt kan du tilby spillerne gode premier til en billig penge. 

Eksempler på premier: Klubb-lue til de fem første som selger en sløyfe, t-skjorte til alle som selger 10 sløyfer, klubb-hettegenser til alle som selger 20 sløyfer, osv.

Er du bekymret for at premiene skal koste lag-kassen for mye? En t-skjorte og en genser koster kanskje 500 kroner pr. spiller med klubbens rabatter. Men husk at salg av 20 sløyfer også gir 4000 kroner INN i lag-kassen. Det betyr at resultatet av dugnaden blir 3500 kroner pr. spiller OG nye klær til spillerne.

4. Sett kort tidsfrist

«Det som ikke er malt innen Sankthans, blir ikke malt», er det et ordtak som sier. De fleste har en tendens til å utsette arbeid som ikke haster, helt til det til slutt ikke blir gjort. For å sikre at dugnaden faktisk blir utført er det viktig å sette korte tidsfrister på dugnaden. 

5. Jag i samlet flokk

Å drive oppsøkende salg kan være effektivt, men kan også være ubehagelig. Alle er heller ikke like initiativrike, og noen tenker kanskje at de skal vente til i morgen med å starte salget.

Sett derfor av en kveld til felles-dugnad. Del gruppen i flere lag, tildel hvert lag et område, lag konkurranser, og begynn å ringe på dører.